2019-05-22 16:25Nyheter

Fredrik ”Benke” Rydman segrade i Benois de la danse i Moskva

Ett av den både klassiska och moderna dansvärldens mest prestigefulla tävlingar Benois de la Dansa i Moskva, har utnämnt Fredrik ”Benke” Rydman till bästa koreograf 2019. Han hade nominerats för sitt unika solo, eller ska man säga pas de deux med en Industrirobot i föreställningen Våroffer som hade premiär på Kulturhuset Stadsteatern 2018. Nu börjar repetitionerna inför vinterns premiär av Snövit.

Det var vid gårdagens föreställning på Bolsjojteatern som juryn bestående av dansvärldens toppar som Stjärndansarna Agnès Letestu, Vladimir Malachov samt Svetlana Sacharova och vår egen Ana Laguna, Balettcheferna Ted Brandsen från Het National Ballet och Dirk Badenhorst från South African International Ballet, Racjel More från Los Angeles Music Center, under ledning av jurypresidenten Jurij Grigorovitj, gammal nestor i både sovjetisk och postsovjetisk tid, utnämnde Fredrik ”Benke” Rydman till vinnare.

Nu är Rydman tillbaka i Sverige igen för att påbörja repetitioner inför dansföreställningen Snövit, som har premiär i Stockholm den 11 december på Dansens Hus.