2018-09-05 08:00Nyheter

Mariette firar 10-årsjubileum med exklusivt gig på Kulturhuset Najaden i Halmstad!

Den 2 november är det 10 år sen på dagen som Mariette släppte sitt första album In This Skin på det egna skivbolaget Solid Union. Det indiepop- och singer-songwriterinfluerade albumet firades med releasefest på nybyggda Halmstad stadsbibliotek. Mot bakgrunden av de extravaganta glaspartierna i detta konstverk till byggnad blev drömmen ett faktum och en ny (färd)riktning tog form: Mariette, artist.

Sedan dess har mycket hänt. Karriären fick en rejäl skjuts tack vare medverkan och fjärdeplatsen i Idol 2009. Några år senare förvandlades idolen till favorit i Melodifestivalen där Mariette kammade hem en tredjeplats år 2014 med ”Don’t stop believing”, med fortsatta framgångar 2017 med ”A Million Years” och 2018 med ”For You”. Tron på sig själv har varit avgörande för framfarten.

- Det som betytt mest är att jag vågade satsa och tro på mig själv och min förmåga, och jag känner mig väldigt nöjd över att jag började min resa helt independent. Jag har jobbat hårt! Men inget hade varit möjligt utan familjen och alla de vänner och kollegor i branschen som stöttat, berättar Mariette.

Samtidigt har singelsläppen regnat tätt och Mariette har hunnit avverka flera egna turnéer. Hon har också stått bakom stora artister som Tommy Nilsson och Magnus Uggla och synts frekvent i mediala sammanhang, allt från morgonsoffan till Sommarkrysset och QX galan. När 10 år nu ska firas känns det naturligt att det blir på hemorten Halmstad.

- Jag bor i Stockholm, men västkusten är hem. Det var ju i Halmstad allt började! Men jag har även spenderat mycket tid i Malmö och Göteborg, och alla småstäder däremellan, och det känns helt rätt att återvända till rötterna med den här konserten.

Mariette känner också att hon har mycket stöd här, där många följt henne sen början. Den 2 november ges konserten på nya Kulturhuset Najaden i Halmstad, något hon verkligen ser fram emot.

- Konserthallen sägs vara något utöver det vanliga, med hypermodernt ljudsystem som känns extra spännande. Och här på västkusten är det så många som stått bakom mig i det jag gör och den jag är, många som framförallt har hejat fram mig i stora tv-sammanhang och gillat min musik. Detta är jag evigt tacksam för och jag känner mig alltid välkommen hem. Nu vill jag att publiken ska känna sig välkomna ”hem till mig” på Kulturhuset Najaden!

Biljetterna släpps idag, den 5 september, kl 10:00 via blixten.se/mariette