2020-01-17 10:40Nyheter

Yusuf/Cat Stevens till Liseberg den 28 juli

Legendaren Cat Stevens slog igenom som singer songwriter under 70-talet. Idag uppträder han under namnet Yusuf/Cat Stevens och är aktuell med singeln Toy Heart. Den 28 juli kommer han till Liseberg för en spelning på Stora Scenen.

Yusuf/Cat Stevens (född Steven Demetre Georgiou) växte upp i hjärtat av Londons teaterdistrikt West End. Inspirerad av Beatles, folkmusik och amerikansk blues började han skriva låtar i tonåren och fick snabbt framgång med sin debutsingel, I Love My Dog. Han slog igenom internationellt tidigt 70-tal med låtar fyllda av avskalade intima akustiska arrangemang. Hans fyra första album under 70-talet lyfte Cat Stevens till höjden av musikalisk framgång och innehöll många av hans mest älskade låtar såsom Wild World och Father & Son.

På toppen av sin karriär ledde en nära döden-upplevelse till ett spirituellt uppvaknande hos Cat och 1977 konverterade artisten till Islam. Kort därefter bytte han namn till Yusuf Islam och lämnade musikkarriären för att ägna sin tid åt familj, religion och välgörenhet.

Efter de tragiska terrorattackerna 9/11 i USA uttalade Yusuf sig i media, starkt kritisk mot det inträffade, mot fanatism och krig. Efter 30 år återvände han till musikindustrin med hoppet om att hans låtar kunde hjälpa till att bygga broar och förespråka fred. Efter en stark comeback med albumet An Other Cup (2006) har han därefter släppt tre studioalbum. Idag uppträder han under namnet Yusuf/Cat Stevens och är aktuell med sin senaste singel Toy Heart som släpptes i november 2019. Efter sina många års arbete för välgörenhet har Yusuf tilldelats flera priser för sina insatser för behövande och för fred.

Yusuf Islam har en svensk mamma och har faktiskt som litet barn varit bosatt i Gävle under ett års tid. Senast han uppträdde i Sverige var i maj 2011, i Stockholm.

Yusuf/Cat Stevens gör endast en Sverigespelning i år och jag är såklart både stolt och glad att det blir på Liseberg, säger Per Alexanderson, underhållningschef på Liseberg.